Search
Close this search box.

Digikirjauksen aloitusopas

Peliohjeita

Tabletin konfigurointi
Android tabletti ja chrome on lähtökohtaisesti suositeltu ja testattu alusta digikirjaukselle.

  • –  Käynnistä chrome ja mene osoitteeseen https://kisailu.net

  • –  Tallenna sivu tabletin kotinäytölle applikaatioksi valitsemalla Chromen valikosta ”Add to

    homescreen”

  • –  Voit sulkea Chromen ja käynnistää Kisailu.netin tabletin aloitusnäyttöön luodusta kuvakkeesta

  • –  Tabletissa kisailu.netin etusivulla on linkki DigiKirjausnäkymään, klikkaa sitä

  • –  Kisailunet kysyy haluatko käynnistää DigiKirjauksen aina oletuksena, luonnollisesti kirjaustabletilla haluat

  • –  Seuraavaksi tabletti linkitetään kisajärjestäjään

  • –  Luo PIN koodi tabletissa (voimassa 30 minuuttia)

  • –  Siirry tietokoneelle ja mene oman kisajärjestäjäsi sivulle, oikeasta laidasta suht alhaalta löytyy DigiKirjaus osio

  • –  Lisää tabletti antamalla sille nimi/tunniste, taulunumero johon se liitetään ja tabletissa luotu PIN koodi. Paina linkitä ja tabletin konfigurointi on valmis. Toista muille tableteille.

Tabletin käyttö kirjauksessa

– Kaaviossa peli käynnistetään kuten ennenkin ja pelille asetetaan taulu käyttöön. Jos taulunumero on assosioitu johonkin lisättyyn tablettiin siirtyy ko. tabletti pelin valmistelumoodiin

  • –  Kirjaus on suunniteltu toimimaan vaaka-asennossa (pystymallikin kyllä tulossa) alakulman nuolikuvakkeella voi valita kätisyyden eli tulokset/näppäimistö vasemmalla/oikealla. Tabletti muistaa asetuksen seuraavilla käynnistyskerroilla.

  • –  Klikkaamalla aloituspistemäärää voi säätää tasoituksia yms

  • –  Tie-breakia klikkaamalla voi määrittää halun tie-break rajan. Tie-breakin oletusarvo voidaan määrittää myös kisaa valmistellessa pelimuodon yhteydessä.

  • –  Valitaan voittoon tarvittavien erien määrä (3 = paras viidestä, 4 = paras seitsemästä jne (tähän lisännen tulevaisuudessa myös nuo paras n:stä selitteet)

  • –  Lopuksi valitaan kumpi aloittaa (tai jos jompikumpi saa tasoituksena kaikki aloitukset)

  • –  Peli käynnistetään ”Aloita peli” napista

Pelin aikana

  • –  Vuorossa oleva pelaaja vihreällä taustalla, odottava harmaana. Erän aloittaneella pelaajalla lippu merkkinä.

  • –  Jäljellä olevien pisteiden välissä näkyy

o Heitettyjen tikkojen määrä mikäli tie-break ei käytössä o Jäljellä olevien tikkojen määrä jos tie-break on käytössä

– Jäljellä olevien pisteiden alla näkyy neljän edellisen kierroksen alussa jäljellä olleet pisteet ja tehty vähennys

– –

Tulos syötetään näppäimistöltä ja lopuksi painetaan joko ”Jäljellä” tai ”Tehty” kumpi luku kenttään onkaan syötetty (Punaisella peruuta napilla voi tyhjätä virheellisen syötteen)
Muutoin pelin aikana napit:

Edellisen / kuluvan kierroksen tuloksen korjaus

Tuloskorjauksen kohde, nykyinen vai odottava heittäjä

Paluu korjausmoodista normimoodiin ilman muutoksia
Esimerkkinä ollaan korjaamassa Jantusen tulosta, kirjattiin virheellisesti 5 kun olisi pitänyt olla 45 tehty. Painetaan korjausmoodi nappia ja vaihtonappia niin että Jantusen tulokset korostuvat. Syötetään uusi tulos ja painetaan ”Jäljellä” tai ”Tehty”. Selkeyden vuoksi nappien väri ja tulosten värit ovat yhteneväiset niin näkee mihin ko. luku on menossa korjatessa

Kun saavutaan poikkaisutikoille erän lopetus/poikkaisu voidaan hoitaa joko
o Syöttämällä tehty tulos esim. 40 ja ”Tehty” ja sen jälkeen antamalla tikkamäärä ylälaidan

”I” ”II” ja ”III” napeilla
o Tai helpommin painamalla suoraan poikkaisunappeja ”I” ”II” tai ”III”

Poikkaisun jälkeen erä pitää vielä erikseen lopettaa (ihan varmuudeksi tässä kohdin on vielä mahdollisuus korjata virhepainalluksia)

– –

  • –  ”Erä valmis” siirtää pelin seuraavaan erään tai päättää pelin

  • –  Jos erä menee tie-breakiin ohjelma kysyy kumpi voitti. Erän voittaja ratkaistaan kerhon omilla

    säännöillä.

  • –  < ! > Jos kyseessä on pelin viimeinen, ratkaiseva erä ei ohjelma sovella siihen tie-break lopetusta

    (tästä tulossa optionaalinen ominaisuus)

  • –  Ohjelmassa on jonkin verran logiikkaa suodattaa vääriä tulossyöttöjä mutta aukoton se ei ole.

  • –  Jos digikirjaus ei jostain syystä toimi tai muusta syystä halutaan syöttää pelin lopputulos käsin voidaan DigiKirjaus peruuttaa kisajärjestäjän kaavionäkymästä ”Peruuta digikirjaus” tämä muuttaa pelin takaisin manuaaliseen moodiin

Poolit

Pelijärjestys 4 – 8 pelaajalle
Dartsliigoille & Round-Robin peleihin.

Käyttö: anna jokaiselle pelaajalle ( parille tai joukkueelle ) numero 1, 2, 3, jne. Jotta arvonta olisi rehellinen, niin nosta numerot esim. hatusta tai arvo jollakin muulla satunnaisella tavalla. Huomaa että pariton määrä pelaajia (3, 5, 7, jne) johtaa siihen, että yhdellä pelaajalla on vapaa kierros. Eli jokaisella pelaajalla on yksi vapaa kierros sarjan aikana. Käytännön syistä kannattaa haalia parillinen määrä pelaajia, jotta vapaakierrokset saataisiin pois. Esim. henkilökohtaisissa pooleissa voit jättää itsesi joko pois tai lisätä viimeisenä.

Jokainen sarake vastaa yhtä pelikierrosta. Esim. 4 pelaajan poolissa ensimmäinen
kierros on Pelaaja 1 vastaan Pelaaja 2 ja Pelaaja 3 heittää Pelaaja 4:ä vastaan. Seuraavalla kierroksella pelataan kakkossarakkeen mukaan jne. Voit tietysti toistaa pelit alusta vaikka kuinka usein ja näin pidentää pelikautta. Esim. henkilökohtaisessa poolissa voit pelata koko sarjan yhden illan aikana ja joukkuepeleissä aina kierros kerrallaan.

HUOM ! Vaikka tässä koko ajan mainitaan pelaajaa, niin poolit toimivat myös pareille ja joukkueille.

Neljän pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-4 |
| 3-4 | 2-4 | 2-3 |

 

Viiden pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-4 | 1-5 | 2-3 |
| 3-4 | 2-5 | 3-5 | 2-4 | 4-5 |

Kuuden pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-4 | 1-5 | 1-6 |
| 3-4 | 4-6 | 2-6 | 2-4 | 2-3 |
| 5-6 | 2-5 | 3-5 | 3-6 | 4-5 |

Seitsemän pelaajan pooli
| 1-2 | 1-7 | 3-1 | 2-3 | 5-7 | 1-4 | 1-5 |
| 3-4 | 4-6 | 7-2 | 7-4 | 2-4 | 6-7 | 2-6 |
| 5-6 | 5-2 | 4-5 | 1-6 | 3-6 | 3-5 | 3-7 |

Kahdeksan pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-8 | 1-7 | 1-6 | 1-5 | 1-4 |
| 3-4 | 4-7 | 2-7 | 5-8 | 3-8 | 4-8 | 2-8 |
| 5-6 | 2-5 | 3-6 | 3-2 | 2-4 | 3-7 | 3-5 |
| 7-8 | 6-8 | 4-5 | 4-6 | 5-7 | 2-6 | 7-6 |

Poolien jatkaminen tästä eteenpäin on varsin helppoa, mutta suuremmat kuin kahdeksan pelaajan/ joukkueen poolit venyttävät sarjaa ja se taas ei salli kahta sarjakierrosta.
Helpompi tapa on jakaa pelaajat (tai parit, joukkueet) pelitason mukaisiin pooleihin ja
pelata esim. kerhon sisäistä sarjaa. Keväällä yksi sarja kaksinkertaisena vaatii 14 viikkoa, jos kierros pelataan aina ennen avointa viikkokisaa. Toki muitakin tapoja on ja jokainen löytää omiin tarpeisiinsa sopivan helposti

Muita pelejä

Anna palautetta alla
olevasta lomakkeesta