Search

Digikirjauksen aloitusopas

Tabletin konfigurointi

Android tabletti ja chrome on lähtökohtaisesti suositeltu ja testattu alusta digikirjaukselle.

  • Käynnistä chrome ja mene osoitteeseen https://scorer.kisailu.net

  • Tallenna sivu tabletin kotinäytölle applikaatioksi valitsemalla Chromen valikosta ”Add to homescreen”

  • Voit sulkea Chromen ja käynnistää Kisailu.netin tabletin aloitusnäyttöön luodusta kuvakkeesta

Seuraavaksi tabletti linkitetään kisajärjestäjään

  • Luo PIN koodi tabletissa (voimassa 30 minuuttia)

    • Jos tabletti ei oletuksena ole linkitysnäkymässä klikkaa Menu -> Linkitykset

  • Siirry tietokoneelle ja mene oman kisajärjestäjäsi sivulle, valitse välilehti ”Pelipaikat ja digikirjaus”

  • Lisää tabletti antamalla sille nimi/tunniste ja tabletissa luotu PIN koodi. Paina linkitä.

  • Tabletti voidaan lisäksi liittää käytettäväksi tietyllä taululla.

Tabletin käyttö kirjauksessa

Kaaviossa peli käynnistetään kuten ennenkin ja pelille asetetaan taulu käyttöön. Jos taulunumero on assosioitu johonkin lisättyyn tablettiin siirtyy ko. tabletti pelin valmistelumoodiin

  • Klikkaamalla aloituspistemäärää voi säätää tasoituksia yms

  • Tie-breakia klikkaamalla voi määrittää halun tie-break rajan. Tie-breakin oletusarvo voidaan määrittää myös kisaa valmistellessa pelimuodon yhteydessä.

  • Lopuksi valitaan kumpi aloittaa (tai jos jompikumpi saa tasoituksena kaikki aloitukset)

  • Peli käynnistetään ”Aloita peli” napista

Pelin aikana

  • Vuorossa oleva pelaaja vihreällä taustalla, odottava harmaana. Erän aloittaneella pelaajalla pallo merkkinä.

  • Jäljellä olevien pisteiden välissä näkyy

    • Heitettyjen tikkojen määrä mikäli tie-break ei käytössä

    • Jäljellä olevien tikkojen määrä jos tie-break on käytössä

  • Jäljellä olevien pisteiden alla näkyy neljän edellisen kierroksen alussa jäljellä olleet pisteet ja tehty vähennys

 
  • Tulos syötetään näppäimistöltä (tai käytetään pikanäppäimiä jotka saa menun kautta käyttöön) ja lopuksi painetaan joko ”Jäljellä” tai ”Tehty” kumpi luku kenttään onkaan syötetty (Punaisella peruuta napilla voi tyhjätä virheellisen syötteen)

    Muutoin pelin aikana napit:

    • Edellisen / kuluvan kierroksen tuloksen korjaus
    • Tuloskorjauksen kohde, nykyinen vai odottava heittäjä
    • Paluu korjausmoodista normimoodiin ilman muutoksia

Esimerkkinä ollaan korjaamassa Jantusen tulosta, kirjattiin virheellisesti 5 kun olisi pitänyt olla 45 tehty. Painetaan korjausmoodi nappia ja vaihtonappia niin että Jantusen tulokset korostuvat. Syötetään uusi tulos ja painetaan ”Jäljellä” tai ”Tehty”. Selkeyden vuoksi nappien väri ja tulosten värit ovat yhteneväiset niin näkee mihin ko. luku on menossa korjatessa

  • Kun saavutaan poikkaisutikoille erän lopetus/poikkaisu tehdään ”I” ”II” ja ”III” napeilla (tulosta ei erikseen syötetä)
  • Poikkaisun jälkeen erä pitää vielä erikseen lopettaa (ihan varmuudeksi tässä kohdin on vielä mahdollisuus korjata virhepainalluksia)
 
    • ”Erä valmis” siirtää pelin seuraavaan erään tai päättää pelin

  • Jos erä menee tie-breakiin ohjelma kysyy kumpi voitti. Erän voittaja ratkaistaan kerhon omilla säännöillä.

    • < ! > Jos kyseessä on pelin viimeinen, ratkaiseva erä ei ohjelma sovella siihen tie-break lopetusta

  • Jos digikirjaus ei jostain syystä toimi tai muusta syystä halutaan syöttää pelin lopputulos käsin voidaan DigiKirjaus peruuttaa kisajärjestäjän kaavionäkymästä ”Peruuta digikirjaus” tämä muuttaa pelin takaisin manuaaliseen moodiin
 

Anna palautetta alla
olevasta lomakkeesta

You need to load content from reCAPTCHA to submit the form. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information