Peliohjeet ja poolit
Sisällysluettelo
Peliohjeita
501
Kilpailupeli on yleensä 501, jolloin molemmilla pelaajilla (joukkueilla) on 501 lähtöpistettä. Pari- ja joukkuepeleissä peliä pidennetään ylöspäin eli pelataan 701- tai 801-pelejä. Aloittelevat pelaajat voivat lyhentää ja pelata 201- tai 301-pelejä.
Pelin tarkoituksena on päästä tasan nollaan siten, että pelin nollaava, viimeinen tikka on tuplaringissä. Pelin voi myös lopettaa häränsilmään (50 pistettä), joka lasketaan myös tuplaksi (tupla-25).
Jos pelaajan pistemäärä menee yhteen tai alle, niin heitto keskeytetään ja heittovuoron alussa ollut pistemäärä jää voimaan. Eli jos heität tupla-8:a ja osut singeli-16:teen, niin jäljelle jää 16 pistettä.
Joukkuepeleissä pelaajat heittävät vuorotellen kummastakin joukkueesta yksi kerrallaan.
Yleensä pelataan paras viidestä pelistä, jolloin voittaja on se pelaaja (joukkue), joka ensin saavuttaa kolme voittoa. Pelejä voi lyhentää paras kolmesta tai pidentää käytännössä paras 17 pelistä saakka. Jokaisen pelin voi pilkkoa vielä eriin jolloin paras 17 pelistä saadaan vielä pitemmäksi, esim. paras 17 pelistä, peli paras 5 erästä.
Aloitus arvotaan keskustaheitolla ja lähemmäksi osunut aloittaa parittomat pelit. Useamman pelin otteluissa aloituksen voittanut aloittaa parittomissa peleissä parittomat erät ja parillisissa peleissä parilliset erät. Yleensä myös viimeisen ja ratkaisevan pelin (erän) aloitus ratkaistaan heittämällä keskustaa. Keskustaheitossa sekä häränsilmään että ulkopihaan osunut tikka poistetaan taulusta ennen vastustajan heittoa.
Tasoittavaa heittovuoroa ei kilpailupeleissä ole.
501-kilpailupeleissä jokainen peli pelataan suoralla aloituksella ja tuplalopetuksella, ellei kilpailujen
säännöissä toisin määrätä.
Tuomarin tai kirjurin ilmoitus pelin katkeamisesta (”poikki”) pätee vain, jos tikka on osunut
vaadittavaan tuplaan, pysyy siellä kunnes pelaaja sen itse irrottaa ja poikkaisu on matemaattisesti
oikein. Poikkeuksena fyysinen este, jolloin tikat voi avustaja irrottaa.
Amerikkalainen kriketti
Amerikkalainen kriketti on toinen maassamme ( ja maailmassa ) pääsääntöisesti pelattavista kilpailupeleistä. Taulusta ovat käytössä vain numerot 15-20 ja lisäksi keskusta. Tarkoituksena on saada jokaiseen numeroon kolme osumaa eli saada täyteen. Tämän jälkeen jokaisesta osumasta numeroon, joka itsellä on jo täynnä mutta vastustajalla ei, saa pisteitä normaaliin tapaan (esim. tripla 17 on 51 pistettä). Peli päättyy, kun jompikumpi pelaajista saa kaikki numeronsa täyteen ja on lisäksi pistejohdossa.
Peli on huomattavan vaikea ja edellyttää taktista ajattelukykyä. Parhaimmillaan kriketti on jännittävin mahdollinen peli, sillä tiukoissa väännöissä pelin voittajasta ei ole selvyyttä ennen vihon viimeistä tikkaa. Myöskin isot triplat ( juuri 15-20 ) saavat harjoitusta, kun tämän pelin ottaa kaverinsa kanssa päivittäiseen harjoituslistaan.
Minimi on kahdeksan tikkaa: T20 – T19 – T18 – T17 – T16 – T15 – härkä – härkä.
Poolit
Pelijärjestys 4 – 8 pelaajalle
Dartsliigoille & Round-Robin peleihin.
Käyttö: anna jokaiselle pelaajalle ( parille tai joukkueelle ) numero 1, 2, 3, jne. Jotta arvonta olisi rehellinen, niin nosta numerot esim. hatusta tai arvo jollakin muulla satunnaisella tavalla. Huomaa että pariton määrä pelaajia (3, 5, 7, jne) johtaa siihen, että yhdellä pelaajalla on vapaa kierros. Eli jokaisella pelaajalla on yksi vapaa kierros sarjan aikana. Käytännön syistä kannattaa haalia parillinen määrä pelaajia, jotta vapaakierrokset saataisiin pois. Esim. henkilökohtaisissa pooleissa voit jättää itsesi joko pois tai lisätä viimeisenä.
Jokainen sarake vastaa yhtä pelikierrosta. Esim. 4 pelaajan poolissa ensimmäinen
kierros on Pelaaja 1 vastaan Pelaaja 2 ja Pelaaja 3 heittää Pelaaja 4:ä vastaan. Seuraavalla kierroksella pelataan kakkossarakkeen mukaan jne. Voit tietysti toistaa pelit alusta vaikka kuinka usein ja näin pidentää pelikautta. Esim. henkilökohtaisessa poolissa voit pelata koko sarjan yhden illan aikana ja joukkuepeleissä aina kierros kerrallaan.
HUOM ! Vaikka tässä koko ajan mainitaan pelaajaa, niin poolit toimivat myös pareille ja joukkueille.
Neljän pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-4 |
| 3-4 | 2-4 | 2-3 |
Viiden pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-4 | 1-5 | 2-3 |
| 3-4 | 2-5 | 3-5 | 2-4 | 4-5 |
Kuuden pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-4 | 1-5 | 1-6 |
| 3-4 | 4-6 | 2-6 | 2-4 | 2-3 |
| 5-6 | 2-5 | 3-5 | 3-6 | 4-5 |
Seitsemän pelaajan pooli
| 1-2 | 1-7 | 3-1 | 2-3 | 5-7 | 1-4 | 1-5 |
| 3-4 | 4-6 | 7-2 | 7-4 | 2-4 | 6-7 | 2-6 |
| 5-6 | 5-2 | 4-5 | 1-6 | 3-6 | 3-5 | 3-7 |
Kahdeksan pelaajan pooli
| 1-2 | 1-3 | 1-8 | 1-7 | 1-6 | 1-5 | 1-4 |
| 3-4 | 4-7 | 2-7 | 5-8 | 3-8 | 4-8 | 2-8 |
| 5-6 | 2-5 | 3-6 | 3-2 | 2-4 | 3-7 | 3-5 |
| 7-8 | 6-8 | 4-5 | 4-6 | 5-7 | 2-6 | 7-6 |
Poolien jatkaminen tästä eteenpäin on varsin helppoa, mutta suuremmat kuin kahdeksan pelaajan/ joukkueen poolit venyttävät sarjaa ja se taas ei salli kahta sarjakierrosta.
Helpompi tapa on jakaa pelaajat (tai parit, joukkueet) pelitason mukaisiin pooleihin ja
pelata esim. kerhon sisäistä sarjaa. Keväällä yksi sarja kaksinkertaisena vaatii 14 viikkoa, jos kierros pelataan aina ennen avointa viikkokisaa. Toki muitakin tapoja on ja jokainen löytää omiin tarpeisiinsa sopivan helposti